افزایش مصرف گیاه مخدر گل در میان دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی

آنچه نگرانی از افزایش‌یافتن مصرف گل را در میان نوجوانان و جوانان افزایش داده میزان «تی‌اچ‌سی» در این ماده مخدر است

مصرف ماده مخدر گل در ایران- عکس ایرانا

آمارهای دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان‌دهنده افزایش مصرف ماده مخدر «گل» در میان جوانان به‌ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان است.

روزنامه اعتماد روز پنجشنبه ۴ آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ اعلام کرد ۱۴.۸ درصد از مصرف‌کنندگان گل، دانشجویان و ۳.۷ درصد، دانش‌آموزان‌اند.

بر اساس این گزارش، آنچه نگرانی از افزایش‌ یافتن مصرف گل را در میان نوجوانان و جوانان افزایش داده میزان «تی‌اچ‌سی» در این ماده مخدر است.

بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی درحالی‌که میزان ماده موثر تی‌اچ‌سی در سرشاخه‌های گل‌دار گیاه شاهدانه، حدود نیم تا ۵ درصد و میزان ماده موثر حشیش ۲۰ تا ۳۰ درصد است، طبق گزارش سازمان ملل، میزان تی‌اچ‌سی در کانابیس تراریخته گیاه مخدر گل تا ۴ برابر بیشتر است، بنابراین امکان دارد میزان این ماده در سرشاخه‌های این‌گونه جدید تا ۲۰ درصد و در حشیش حاصل از همین‌ گونه تراریخته ، تا ۸۰ درصد برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمیدرضا صرامی، مدیرکل وقت تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر، در سال ۱۳۹۸، مدعی شده بود «مصرف کانابیس (ماری‌جوانا، علف، گُل و گراس با میزان تی‌اچ‌سی (THC) مختلف) دومین ماده مصرفی در جمعیت مصرف‌کنندگان مستمر مواد (معتادان)، اولین ماده مصرفی در جمعیت دانش‌آموزی دوره دوم متوسطه و هنرستان‌های کشور و جمعیتِ دانشجویی دانشگاه‌های دولتی کشور و سومین ماده مصرفی در جمعیتِ کارگری محیط‌های صنعتی کشور است».

بر اساس آمار روزنامه اعتماد تنها در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۹، کانابیس با حدود ۸۳ تُن، دومین ماده مخدر کشف‌شده در کشور بوده که نشان‌دهنده شدت یافتن میزان مصرف‌کنندگان آن است.

معاون پژوهشی مؤسسه کادراس فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ هشدار داده بود، میانگین سن اعتیاد در کشور به ۲۴ سال رسیده است.

به گفته منصور براتی درحالی‌که بر اساس مطالعات شیوع‌شناسی در دهه ۹۰ ماده مخدر گل یا ماری‌جوانا جزو ۱۰ ماده مخدر مصرفی در ایران و در رتبه ۶ و ۷ قرار داشت امروزه مصرف ماده مخدر گل پس از تریاک و شیشه در رتبه سوم قرار دارد.

پژوهشگران اجتماعی مدعی‌اند ارزان‌ بودن این مخدر نسبت به دیگر مواد مخدر شایع در ایران، سهولت دسترسی به آن و تبلیغات فروشندگان مبنی بر غیراعتیادآور بودن ماده مخدر گل سبب شده بسیاری از نوجوانان با تصور شباهت این مخدر به انواع دخانیات مانند سیگار هراسی از تبعات آسیب‌زای آن نداشته باشند.

شدت یافتن مصرف انواع دخانیات در ایران نیز از دیگر عواملی است که افراد مصرف‌کننده سیگار را به سبب کشف تجربه تازه به سمت استفاده تفننی از گل سوق داده که این موضوع به تداوم مصرف میان برخی از این افراد منجر می‌شود.

روز پنجشنبه ۴ آبان‌ماه دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در ایران اعلام کرد استعمال سیگار در میان خانم‌ها رشد بالای ۷۰ درصد داشته و این رشد برای دختران ۱۲ تا ۱۵ سال تا ۱۳۳ درصد بوده است.

محمدرضا مسجدی همچنین مدعی شده است «در مجموع، حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و کمتر از ۴ درصد زنان ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند».

جمهوری اسلامی با وجود ادعای مبارزه با مواد مخدر همواره به‌عنوان یکی از مدیریت‌کنندگان تولید و توزیع انواع مواد مخدر شناخته می‌شود و طی سال‌های اخیر، برخی منابع خبری اشاره به سازمان‌یافته بودن معاملات بزرگ مواد مخدر در این کشور داشته‌اند.